bartenmaurice.reismee.nl

een verlaat Sinterklaaskado...

Hallo allemaal,

Sinterklaas is laat dit jaar laat met de kado'tjes vanuit Vietnam. Gepland was om dit bericht af te hebben op Sinterklaasavond als leuk kado voor onze vrienden en familie in NL. Vandaag is z'n echte verjaardag (en de verjaardag van Joost), dus een dagje later J

Sinds het vorige verslag (geschreven in KL) zijn we in Maleisie achtereenvolgens van Malalakaka naar Jerantoetje > Mameloetje > Taman Negara > Langkawi > Sjorsdorp > Kutje Lumpert gegaan. HUH?? Eeeuhm ja we vinden het meestal makkelijk om de originele naam van een stad/eiland te veranderen in een phoenetische versie daarvan gespeld op Nederlandse wijze. Onderstaand zullen we wat verder ingaan op elke plek waar we zijn geweest, maar niet zonder te vertellen dat we nu ongeveer 2 weken in Vietnam zitten. We zijn begonnen in de hoofdstad Hanoi en hebben vanuit daar een trip naar Sapa en Ha Long Bay gemaakt. Nu zijn we aan het afzakken naar het zuiden.

Don't worry dat het een te langdradig verhaal gaat worden. Ja we hebben bijna elke nacht geslapen en ‘s avonds vaak gerelaxed met een biertje erbij, dus onderstaand de highlights (we hebben de boodschap begrepen)...

Eerst nog even onze nieuwe manier van foto's maken toelichten. We hebben geen camera's meer, maar wel foto's van alles wat we hebben meegemaakt...huh? Gewoon andere mensen op de trip vragen of je hun foto's mag hebben. Ja hoor, no problem. Resultaat: 30 foto's van een Venuzolaanse schoonheid in de bergen van Sapa en gekke partyfoto's van Ha Long Bay.

Maleisie

Melakka

Melakka is het koloniale stadje waar we na KL naar toe zijn gegaan. Dat koloniale gedeelte is ook waarom we hier naartoe zijn gegaan (zie hiervoor ook de toelichtingen bij de foto's). Niet al te grote stad maar je kan hier zeg maar van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad lopen, zonder buiten te komen en alleen maar aanwezig te zijn in shopping-malls. Waarom gekken? En dan zijn ze nog bezig met twee nieuwe malls.

Taman Negara

Van Melakka zijn we via drie bussen en een bootritje van 3 uur uiteindelijk in de Taman Negara uitgekomen. Tijdens deze 'prachtige' tocht genoten we van maximale regen en slecht zicht. Taman Negara is het oudste tropisch regenwoud ter wereld waar we de volgende dag een 1-daagse trekking hebben gedaan zonder gids. Alle paden waren zo duidelijk aangegeven, het was net de efteling, dat we geen geld wilden verspillen aan een gids. Uiteraard hebben we onszelf helemaal gesloopt door met mach 10 twee bergen en de canopy walk op te gaan. Wel mooi uitzicht, helaas ‘s avonds geen bier om onszelf te belonen voor deze inspanning. (moslimlandje)

Palau Langkawi

Na het eerste gedeelte van Maleisie dachten we dat we wel weer wat rust konden gebruiken. Cameronische Heiglanden (Cameron Highlands) of Palau Langkawi? De bus naar de heiglanden vonden we te duur (Han, ik weet het...), dus het werd Palau Langkawi. Probleem was wel dat we eerst naar KL moesten gaan om vanaf daar de nachtbus te nemen. 23 uur later en een kort nachtje op de ferryterminal kwamen we helemaal gaar aan. Gelukkig had dit eiland al snel de 'rustig voor je, Patrick' status. Heel veel gerelaxed, standje gelegen, ‘s avonds naar reggea-barretjes gegaan en het mooiste van alles: het allereerste bordje wat we zagen bij aankomst...This is a duty-free island. Verder scootertje gereden, hele vette watervallen gezien en superveel mensen ontmoet. De 8+dames uit Amsterdam vertrokken helaas de volgende dag alweer. Originele planning voor dit eiland: 2/3 dagen > resultaat: 6 nachten, 7 dagen.

Penang

Met de boot zijn we vervolgens Penangetje gegaan. (naam guesthouse: Banana's met een omgebouwde serveerster) Drie dagen rondom Georgetown gehangen, waar we voornamelijk hebben genoten van het fantastische eten. Niet normaal; Chinatown en Little India waren toch wel onze favoriet. Flap, je zou je grote vingers er hard bij aflikken. Veel Engelse voetbalwedstrijden gekeken (leukste wedstrijd was Tottenham-Arsenal) en Harry Potter op het grote scherm gekeken (bioskaartje 2 euro)

Kuala Lumpur

Derde keer KL, maar eerste keer dat Maurice kon genieten aangezien hij deze keer wel topfit was. Gezocht voor een nieuwe laptop, was niet heel moeilijk om er een te vinden in een Mega-electronica shoppingmall. ‘s avonds nog een keer naar de Petronas Towers gegaan. Volgende dag was een relax dagje, laptopje spelen/ Lachende derde downloaden (Togus jwt!) en voorbereiden op de 2 vluchten. Van KL > BKK > Hanoi, met een tussenstop van 7 uur midden in de nacht op het vliegveld van Bangkok. We hadden ervoor gekozen om 2 losse vluchten te nemen (was goedkoper). Geen aanrader om je vluchten zo te boeken echter. Slapen op een staal bankje is ronduit kut.

Hanoi (VIETNAM)

Dat was dus uiteindelijk wel een pittige reis, nog bijna het tweede vliegtuig gemist omdat we te lang lagen slapen op de stalen bankjes op het vliegveld. Rennen! Vragen aan andere mensen of je voor mag, nogmaals keihard rennen en uiteindelijk op tijd komen! Vervolgens bijna 3 complete dagen rondgelopen in Hanoi. Verbaasd door de hoeveelheid van mensen, brommers, auto's of meer algemeen gezegd claxonerende voertuigen. Mensen proberen alles aan je te verkopen en je ziet nog een soort van gilde-systeem op straat. Alle bamboe-bewerkers zijn gepositioneerd op 1 straat, daarna komen de steenhouwers, gevolgd door de spiegelstraat. Daarnaast gewoon veel gekke dingen, als doorgezaagde nog ademende vissen. Verder rondgehangen op de bia hoi junction. Een gestoord kruispunt waar je een biertje kan halen voor 15 cent! En buitengewoon genoten van het nachtleven in Hanoi, Maurice met name.

Sapa

Na een paar dagen in het bruisende Hanoi besloten we om een trekking te gaan doen in Sapa. Je hebt hier fantastisch uitzicht als alle rijst in bloei staat en het mooi weer is. Het was geen mooi weer en de rijst was geoogst. Desalniettemin was dit avontuurlijk trekken. Na een slaap-nachttrein en een kleine busrit hebben we een kleine wandeltocht van een halve dag gedaan. Daarna maximaal gerelaxed in een Hilton-achtige kamer. Volgende dag begonnen met een tweedaagse trekking. Veel modder, balanceren op randjes van rijstenvelden en modder-snowboarden van te stijle bergen met te veel stenen. ‘s avonds een paar flessen rijstenwijn nuttigen in een homestay (wat overigens net een hotel is) en de volgende dag nogmaals door de modder, douchen en ‘s nachts weer met het treintje naar Hanoi.

Ha Long Bay

Moeilijk te beschrijven hoe dit er uit ziet. In 1 woord: onvoorstelbaar. Check een foto'tje of filmpje op youtube. Uiteraard zitten er wat foto's in ons fotoboek. Met een groep van ongeveer 50 backpackers zijn we op twee boten voor de Rock Hard Ha Long Bay Tour gegaan. Deze tour is iets duurder dan gemiddeld, maar voor feestgangers zonder meer het geld waard. Enigste regel op de boot: als je met je rechterhand drinkt, moet je je drankje (inclusief non alcoholiche) in 1 keer leeg drinken. Kajaktochtje gemaakt, genoten van de onvoorstelbare uitzichten en ‘s avonds een groot drankspel gespeeld. Een groot gekkenhuis en keihard gelachen met een groot gezelschap gekken.

Hue

Na nog een dagje Hanoi om uit te rusten, zijn we met de nachtbus naar Hue gegaan (ongveer 12 uur). Op de achterste stoelen werd een klein feestje gemaakt door ons en twee Kiwi's. (Kiwi's zijn mensen uit Nieuw Zeeland) Iets wat niet alle passagiers konden waarderen. De volgende dag rondgelopen in het stadje en veel historische bouwwerken gezien (Unesco World Heritage). Besloten om de volgende dag naar de DMZ te gaan. Dit is de zone waarin de Vietnam War zijn sporen flink heeft nagelaten. Met een veteraan zijn we op verschillende plekken geweest. Dit was echt heel indrukwekkend, vooral de emotie van onze gids die dagelijks deze tours doet maar zich nog steeds de tragedie van ongeveer 30-40 jaar geleden letterlijk voor zich ziet. Het leven van deze man is zo tragisch dat wij verbaasd waren dat hij uberhaupt nog kon lachen. Wel raar om zo'n activiteit tijdens Sinterklaas te doen. Onze medepassagiers hebben wel genoten van de Sinterklaas-liedjes die we in de bus zongen en de Youtube-filmpjes van de intocht van sinterklaas, die we ze ‘s avonds lieten zien.

Vandaag zijn we met de bus van Hue naar Hoi An gegaan met een klein groepje mensen die we de laatste paar dagen hebben ontmoet. ( de twee kiwi's van de bus en een amerikaanse) Zeer gezellig allemaal en benieuwd naar wat Hoi An ons gaat brengen...

We hebben geprobeerd van alles wat foto's te uploaden. Check dus ff de verschillende fotoboeken en hou deze in de gaten ;)

Kusjes

Han

Wat een leuk verlaat kadootje :)
Vietnam staat nu ook boven aan mijn lijstje jongens! Ben blij dat jullie je nog niet vervelen!
Dikke kus!

Larry

He jongens, jullie hebben er weer van genoten zie en lees ik ! Veel plezier verder !!

Dustin

Vooral doorgaan!!!

Annemieke

Haha die bioscoop in Georgetown....heb ik 007 gezien. had alleen een beetje last van de minimale beenruimte! Geloof dat ik Vietnam ook maar moet gaan bekijken ;)
Veel plezier nog...xx

Saskia

We zaten net even jullie kaartje te bekijken... tjee dat gaat echt allemaal dwars door elkaar, is die 'efficiente' route bij voorbaat bedacht of horen jullie veel van anderen en denken dan laten we dat maar is doen.. vandaar de inefficientie..;)
Maar ach wat maakt het uit jullie hebben alle tijd. En zien veel mooie dingen wat wil je nog meer..
veel plezier!
xxx Saskia

Bart

@ Sas > Inderdaad gewoon doen waar we zin in hebben. We hoorden zoveel goede verhalen over Vietnam. Dus we moesten er gewoon heen. x Bart

Alicia

Klinkt goed, boys!
Hopelijk zien wij jullie in Australie!
x

ria

leuk om weer wat van jullie te lezen , ben blij dat het met jullie goed gaat en veel genieten.

voor allebei een dikke knuffel van Ria

Peter

De Ha Long bay ziet er echt schitterend uit. Ga nog lekker genieten en we spreken elkaar weer.

Mirjam

Broer en Maurice!! Ziet er goed uit mannen! Super! Enjoy want echt voor je het weet zit je alweer bijna thuis!! kusss

gerda

het valt niet mee om jullie op de kaart te volgen, maar dat maakt niet uit. bedankt weer voor de verhalen, ik ben weer bij en zie weer uit naar het volgende verhaal. veel plezier en genieten, maar dat lukt zo te lezen wel.

Reijer

Hoi Bart en Maurice
Ja jullie hebben weer heel wat mee gemaakt.
Het is weer een heerlijk verslag van jullie.
Jullie genieten volop, dat is wel duidelijk, en daardoor kunnen wij er ook van genieten.
Ga zo door, mannen
Groetjes van de dotingalaan