bartenmaurice.reismee.nl

Aldiedingen

Aldiedingen? Huh, al die dingen. Ja al die dingen, het is eigenlijk ongelofelijk hoeveel we de laatste tijd weer hebben uitgespookt. De laatste blog was ergens voor kerst, dus het is wel weer tijd om wat van onze ervaringen met jullie te delen....

We hebben inmiddels al een paar magische grenzen overschreden. De eerste honderd dagen, de 50% grens, de 3 maanden grens enzovoorts. Maar eerlijk gezegd zegt dat ons niet veel meer. Vooral in het begin van onze trip was het van 'Wow, we zijn al drie weken weg, dit is nu al de langste vakantie ooit' maar nu is het gevoel meer van 'we zijn op reis en ja helaas is dat over een kleine twee maanden afgelopen'

Met Kerst & de jaarwisseling waren we in Cambodja. Niet gelijk de eerste plek waar je aan denkt, maar het was top. De tempels van Angkor Wat (je weet wel, die van Junglebook of Tomb Raider) waren erg mooi, maar het was voornamelijk erg gezellig. Samen met een andere Nederlandse gozer hebben we hier veel gelachen. Vervolgens zijn we van Cambodja naar Thailand gegaan. Eerst een week in Koh Chang en daarna naar Bangkok. Vanaf daar zijn we naar Sydney gevlogen, om vanaf daar door te vliegen naar Nieuw Zeeland.

Koh Chang

Dit eiland was ons al aangeraden door een aantal andere reizigers en zelfs voor onze reis wisten we van dit eiland af (in tegenstelling tot de meeste andere plekken). De eerste avond waren we echter niet onder de indruk, maar dit had vooral te maken met de vermoeidheid, de harde muziek (ja, zelfs wij hebben ons hier 1 keer aan geirriteerd), het muskietennet waar we beiden tegen aan lagen te kwijlen en de absurd slechte bedden. Volgende dag dus maar naar een ander strand verplaatst en dat was het beste wat we ooit hadden kunnen doen. Heel relaxed en voor bijna dezelfde prijs een prima hutje.

Op zoek naar een mooi eettentje kwamen we vervolgens Neil tegen (een jongen uit Schotland die we eerder op Koh PhaNgan hadden ontmoet). Onze tweede ontmoeting hebben we 's avonds gelijk even gevierd in de bar, waar ook zijn nichtje werkte en waar wij al snel vaste klanten waren.Tja, als je ons goedkoop bier geeft en af en toe eens een oogje dichtknijpt, live-muziekjes speelt en ons zelfs een podium biedt voor de zangkunsten van Maurice of de bardans-kunsten van mij dan komen wij wel terug.

Overdag waren we voornamelijk op het strand en 's avonds in een van de 7 grote barren nabij onze 'strandvilla'. Elke avond organiseerde een van deze barren een BBQ met feest. Daarnaast hebben we nog een booze-cruise gedaan met muziek, leuke mensen, snorkelen en limonade .

Bangkok

De tweede keer Bangkok was heel anders dan de eerste keer. Dezelfde stad, zelfde tempels, Koh San Road zag er ook nog redelijk hetzelfde uit en waarschijnlijk liepen dezelfde mensen rond, al herkende we niemand. Opvallend verschil was dat Ping er niet meer was (onze TukTuk-driver van de eerste keer Bangkok die ons constant volgde) en dat er veel meer toeristen waren. Maar het verschil voor ons zat 'm toch voornamelijk in onze beleving. Na drie maanden reizen in Azië, beleef je Bangkok toch heel anders. De dagen hier hebben we gevuld met dingetjes regelen (inkopen doen voor NZ, tickets, blablabla) en, al luisterend naar live-muziek, Engels voetbal kijken.

Nieuw Zeeland (NZ)

Auckland was onze eerste ontmoeting met NZ. De eerste anderhalve dag hebben we vooral gerelaxed na de lange vliegreis. Vervolgens hebben we onze eigen campervan opgehaald. Voorzien van een vrij volledig keukentje met kleine koelkast en twee gaspitjes en genoeg slaapruimte voor 3 personen. Om dit gelijk maar uit te testen hebben we Sarah (eerder mee gereisd in Vietnam) opgepikt. Dan is het natuurlijk wel de vraag wat voor kosten je hiervoor in rekening gaat brengen. Aangezien wij de camper toch al gehuurd hadden, vonden wij het onredelijk om haar een derde van de huur te laten betalen (en daarnaast was het een gezellige aanvulling). Dus bedachten we dat zij een derde van alle gebruikerskosten moest betalen (brandstof, veerponten etc.) en gedurende het meerijden verantwoordelijk was voor de afwas! Heerlijk zo'n eigen campervan-huishoudster (nadat Sarah uit de bus was verdwenen, was het opeens een stuk minder georganiseerd binnen)

Over het rond rijden trouwens (ze rijden hier aan de linkerkant van de weg)...dat gaat redelijk goed. In het begin wel erg wennen, gezien alles andersom is. De ruitenwisser gaat nog wel eens bewegen als je richting probeert aan te geven, en het is nogal raar dat de grote bocht voorrang heeft op de korte bocht (waar in NL altijd de korte bocht voorrang heeft op gelijkwaardige kruising) Verder is de snelweg hier niet niet te vergelijken met de A1, veel meer bochtjes, bergen en veeeeeeel mooier uitzicht. Het is voor de bijrijder een genot om rond te kijken en voor de bestuurder moeilijk om de ogen constant op de weg te houden. Het hele land is gewoon prachtig, overal. Ga er een keertje heen...

Na Auckland zijn we naar boven gereden. Langs de oostkust tot het noordelijkste puntje (mooie stranden en op bijzondere plekjes gekampeerd), om vervolgens via de westkust terug te rijden richting Auckland (van grote duinen met een bodybord naar beneden gegleden), vervolgens de Coramendal afgereden met nog meer stranden en natuurlijke hot pools. Je graaft je eigen kuil en gaat er vervolgens in zitten of staan om deze te gebruiken als jacuzzi. Daarna via het binnenland met een aantal tussenstops (hoofdstops; Tauranga, Rotorua, Taupo) richting Wellington gereden. Tussendoor lekker in een spa gelegen, na een regenval van 30 centimeter besloten om te gaan raften op een vrij wilde rivier (level 5, onze gids lag bij de eerste stroomversnelling overboord), trekkings gedaan (pittige wandeltochten door het bos), museums bezocht en in een kinderwaterpark gespeeld. Na ongeveer 2700 km hebben we in Wellington het noordereiland op feestelijke wijze afgesloten.

We zijn nu inmiddels op het Zuidereiland. Eindelijk een potje minigolf gespeeld in Picton, en de volgende dag onze eerste koudwater duik in het Queen Charlotte Sound Park. Vervolgens zijn we doorgereden richting het Abel Tasman National Park waar we een pittige 1daagse trekking hebben gedaan door een zogenaamde NZ Great Walk. Met een boot werden we een stuk verderop afgezet en vervolgens zijn we over een gedeelte van deze walk teruggelopen Erg mooi, maar wel pittig (een kleine 30km door heuvelachtig landschap).

Als afsluitertje willen we toch nog wel even iets kwijt over het eten. We hebben absoluut genoten van het fantastische eten in Azië. Maar het zelf bereiden van een cordon blue met aardappels, boontjes en jus is toch altijd lekker. Daarnaast vinden de pakken melk en broden gretig aftrek en zijn de gemakkelijk te bereiden pakjes pasta erg lekker.

En nu verder????

We gaan de komende 2,5 week lekker door waar we nu mee bezig zijn. Doorrijden langs de westkust en op onze weg naar de volgende bestemming stoppen en rondkijken. Er staat nog heel veel op ons lijstje voor het Zuidereiland. De laatste week van februari zullen we een weekje vakantie vieren in Fiji om vervolgens nog een maand naar Australie te gaan. Alicia & Dustin zullen rond deze tijd heel toevallig ook in Australië zijn, dus dat gaat gezellig worden. Bedankt voor alle eerdere reacties, en op de vragen die gesteld zijn in deze reacties zal persoonlijk worden gereageerd bij terugkomst :) Ook de priveberichtjes worden gewaardeerd al is de reactietijd behoorlijk lang.

Een kleine selectie foto's behorend bij dit verhaal staan al online. Meer van NZ zal binnenkort volgen. Als korte update, we hebben inmiddels 3916 files, verdeeld over 11 folders met een totale grote van 17,5 GB.

Groeten, Bart & Maurice

wouter

hoe was de douane in new zeeland?

Debbie

Klinkt allemaal goed zeg!! Veel plezier nog deze 2 maanden en tot snel!!
xxx

Reijer

Maurice en Bart
Ja, het is even geleden dat jullie een verslag hadden geschreven, maar via het thuis front wisten we dat alles oke was, en dat jullie volop aan het toeren zijn.
Blijf genieten want, we denken nog niet aan eind maart, want jullie hebben nog genoeg plannen in petto.......
Groetjes van uit het kikkerlandje

Dustin

Ik zie jullie snelllllllllllll!!!!!!

Hanneke

Jaloers....

Mirjam

Heerlijk hoor!! klinkt allemaal heerlijk! enjoyy.. X

Geertd en Siets

Hey!!
Geniet nog van jullie trip en blijf vooral verhalen schrijven.
Liefs

gerda

een gezellige bezigheid: jullie verhaal terwijl hier een soort storm raast en het grijs weer is. heel veel plezier nog boys

peter en nel

vanochtend alles nog even rustig gelezen en de bijbehorende google plaatjs bekeken. Ziet er allemaal reuze indrukwekkend uit. Heerlijk dat jullie zo genieten.
Jullie kookkunsten staat ons ook wel aan!
Dikke kus peter en nel